Alfred Edward Housman

26.06.2011 21:58

Alfred Edward Housman (1859 – 1936) byl londýnský a cambridgeský klasický filolog, jehož básnická tvorba čítá jen tři útlé sbírky: Chlapec ze Shropshire, Poslední básně a Další básně. Vypsával se v nich z osobních citových krizí a přestože jde tedy o básně většinou smutné, plné nepřízně osudu a jen prchavých potěšení, byly ve své době velmi populární. Způsobovaly to jeho vypointované verše, psané dokonalým jazykem, jejichž emocionální náboj byl zastřen odstupem a ironií. S potěšením nesmírným jsem proto kdysi dávno přeložil jeho báseň Když měl jsem dvacet jedna…

 

Když měl jsem dvacet jedna,

já slýchal jediné:

„Co chceš si rozdej peněz,

však srdce nikdy ne.

Co chceš si rozdej šperků,

jen nech si volnost chvil.“

Však měl jsem dvacet jedna

a tak jsem hluchý byl.

 

Když měl jsem dvacet jedna,

já slýchal zas a zas:

„Když rozdáš svoje srdce,

pak přijde smutný čas.

Jen žal se bude vracet,

vše zastře smutný mrak.“

Teď je mi dvaadvacet

a je to přesně tak.

 

Zdroj: www.macekvbotach.cz/nedelni-chvilka-poezie-tentokrat-s-alfredem-edwardem-housmanem/