Jaro Filip - Cez okno

16.07.2011 12:19

Jaro Filip bol človek, ktorému bolo jedno povolanie málo a život pridlhý. Stále sa niekam ponáhľal a robil množstvo vecí naraz, neúnavne, čo sa mu napokon vypomstilo. Bol multipesničkár, klávesista, herec, bavič, moderátor, publicista, internetový fanatik - vášnivý diskutér na fórach a ktovie, čo ešte. Ak by sme však mali objektívne zhodnotiť jeho najväčší vklad do slovenskej kultúry, nepochybne by to bola hudba.

 

Foto: Peter Procházka

 

Oneskorený debut multipesničkára

Album Bolo nás jedenásť s Lasicom a Satinským z roku 1981 je korunovačným klenotom slovenskej hudby, ale pozoruhodná je celá spolupráca s dvojicou legendárnych komikov. Filip tu figuroval ako tretí do partie so svojimi klávesmi a samorastlým spevom. Bol "dvorným klávesistom" Deža Ursinyho a nahral s ním takmer všetky albumy.

Úplne nový rozmer priniesol ako skladateľ do tvorby Richarda Müllera. Ich spolupráca sa začala albumom 33 z roku 1994 a skončila sa v podstate až Filipovou predčasnou smrťou v roku 2000.

V bláznivom kole hyperaktivít sa Filip dostal k svojmu prvému sólovému albumu až tri roky pred svojou päťdesiatkou. Nahrávky vznikali rýchlo, ako to už bolo Filipovým zvykom. Základy nahral Filip s hutnou rockovou rytmikou hudobníkov o generáciu mladších - svojím synom Leom na bicie a basgitaristom Martinom Revickým.

Päť skladieb z desiatich nahrával Martin Zajko, ktorý sa medzičasom etabloval na vyhľadávaného hudobníka. "Jaro mal vo svojej relácii skupinu Sannyland, kde som hral a v ktorej spievala Silvia Josifoska," spomína. "Páčilo sa mu, ako spieva a ako ja hrám na gitare. Spýtal sa, či by sme s ním niečo neurobili. Dal mi kazetu s demo nahrávkami. Po týždni sme išli do štúdia. Bolo to moje prvé profesionálne nahrávanie. Mal som dosť veľkú trému, Jaro však bol skvelý. Povedal, že prácu treba začať pauzou. Takže sme išli na cigaretku a kávičku, čo bolo odľahčenie a tréma sa vytratila. Nahrával som do hotových podkladov. Vždy hovoril - tu si niečo skús, tak som si skúšal, ale on to nahrával a hovoril, že je to výborné a že to tak necháva. Nakoniec tam boli aj veci, ktoré som nikdy nepočul, lebo neboli na tej kazete, tie som nahrával hneď spontánne. Bolo to veľmi príjemné. Obedík, pokecy o hudbe. Ten album sa mi páči, škoda, že sme z neho nič nehrávali naživo."

 

Richard Müller: Dnes už je to inak

"Som nesmierne šťastný, že vychádza album Cez okno, ktorý fanúšikovia Jara Filipa už pomaly považovali za stratený," povedal hneď na úvod nášho telefonického rozhovoru Richard Müller, ktorý bol až na jednu výnimku exkluzívnym textárom Filipovho albumu Cez okno. Zhodou okolností v týchto dňoch nahráva Müller aj album Filipových pesničiek (pozri aj rozhovor s Oskarom Rózsom).

 

Čo sa stalo, že sa Jaro rozhýbal k tomu, aby nahral sólový album?

Ak si dobre spomínam, bola to odpoveď na fakt, že môj album LSD sme sa rozhodli nahrávať bez neho, napriek tomu, že bol výlučným autorom. Je to rocková hudba a na klávesy tam akosi neostalo miesto. Každý muzikant je márnomyseľný, a vlastne každý chlap, a Jaro nebol výnimkou - vyhlásil, že dobre, tak on si nahrá vlastný album. Aj naša spolupráca vznikla dva roky predtým spontánne. Jaro mal suchoty, že už dlho pre neho nenapísal Milan Lasica žiaden text, tak sa vrhol do spolupráce so mnou.

 

Ako prebiehala vaša spolupráca na albume?

Bolo to úplne absurdné. Bol som sa pozrieť do štúdia ako to Jarovi ide, a Jaro ma privítal s tým svojím zúboženým výrazom a hovorí - Riško, chýba mi šesť alebo sedem textov. To, čo nahrával, boli nejaké moje pôvodné texty, ktoré som mu dal. Predtým som mu totiž odovzdal balík asi šesťdesiatich textov, ktoré pre mňa postupne zhudobňoval, a dva sa nám nehodili do konceptu, tak ich zhudobnil pre seba. Jeden text mal od Ďura Mravca.

No a ako som bol v tom štúdiu, hudba ma tak ovanula, že som sadol do auta, zišiel som asi tri ulice a napísal šesť textov na posedenie. O hodinku som sa vrátil. Jaro bol prekvapený a spýtal sa, že či som ich mal pripravené a ja že nie, že ma to len tak naraz chytilo. Veľmi podobným spôsobom vznikli texty na album Ten, čo hrával s Dežom, takisto v priebehu jedného dopoludnia. No a Jarovi trvalo zhudobnenie hádam ešte menej, ako mne to napísanie. Nikdy sme necítili žiadne tlaky termínov a podobne, vždy sme mali radosť, že robíme hudbu spontánne.

 

Album a titulná skladba sa volá Cez okno a na booklete pôvodného CD je logo istej firmy, ktorá vyrába operačný systém menom Okná, je v tom nejaká súvislosť?

Jaro dostal na dnešné pomery smiešny sponzorský príspevok, ale cítil potrebu nejakým spôsobom sa odvďačiť. Takže keď som prišiel s textami, povedal mi, či by sa ešte nedal urobiť text, kde by to bolo nejako spomenuté, a pritom to nebolo hlúpe. Riešenie bolo jasné - Cez okno. Sadol som si v štúdiu do miestnosti na poschodí a v priebehu niekoľkých minút bol hotový text. Tak to vtedy bolo. Dnes je to už inak. To CD nakoniec vydal Jaro s Romanom Kittlerom vo vlastnom náklade, vymysleli si preto vydavateľstvo Salvador. Aj krst sa konal vo veľmi komornom duchu, len pre pár kamarátov. To nemalo nič spoločné s bombastickými akciami, aké sa konajú dnes, ale o to to bolo úprimnejšie. Jaro bol rád, že je album vonku, a vôbec ho nezaujímali obchodné a marketingové záležitosti.

 

Ako sa vám páči hudba na albume?

Je skvelá. Dokazuje to, čo si málokto uvedomuje - že Jaro bol dušou bigbiťák. Aj jeho syn Leo bubnuje úžasne, rockovo.

 

Jaro Filip o albume Cez okno

V roku 1996 vyšiel rozhovor s Jarom Filipom, ktorý sa sčasti venoval aj čerstvému albumu. Vyberáme z neho niekoľko odpovedí.

* Keďže je to fakticky môj prvý sólový album, človek by čakal, že ho naplním skúsenými hviezdami inštrumentálneho neba. Ja som však chcel vykročiť na neznáme územie. Bicie nahrával môj syn Leo, garážový bubeník, veľmi tvrdý a presný. Na toto angažmán mám aj veľa ďalších súkromných dôvodov. Chcel som mu otvoriť dvere, o čo však sám nikdy nežiadal. Toto nahrávanie mu veľmi pomohlo. Basgitaru nahrával Martin Revický, jeho kolega z kapely Morbid Pig. V rytmike som nikomu nič nepredpisoval. Chlapci zareagovali, ako som vôbec nečakal: bál som sa, že pristúpia k nahrávaniu týchto ‚starín' s ľahkým opovrhnutím. Našťastie si platňu veľmi cenia a tešia sa z nej.

* Som rád, že som pomohol ľuďom, ktorí nie sú známi a iba začínajú, lebo to je moja psia povinnosť. Tak isto to kedysi niekto urobil aj pre mňa. Napokon, vybral som sa na dobrodružnú cestu v tmavom lese, zarastenom húštím. Tak je celkom logické, že som si nezobral niekoho, kto by ma viedol s lampášom, ale vychutnal som si tú cestu sám a potme. Tá cesta bola pre mňa dôležitá a takto môže mať nahrávka inú vnútornú hodnotu.

* Nemám rád nahrávky preplácané playbackmi a túžil som po zvuku tria: nie gitara-basa-bicie, ale basa-bicie-Fender piano. Elektrický klavír Fender je fantastický, autonómny nástroj, kladiem ho na roveň akustickému klavíru. Má hutný, bohatý zvuk a nič viac už k nemu netreba. Gitara Martina Zajka (v jednom prípade Mareka Rostoku) a saxofón sú už kozmetické doplnky. Martina Zajka som si vybral, lebo som počul skupinu Sannyland, a tam sa mi páčilo, ako hrá: ani sólo, ani beglajt (sprievod, pozn. red.).

* Zo Sannylandu pochádza aj speváčka Silvia Josifoska, ktorá nádherne farbí svojimi vokálmi a v jednom prípade aj skvele sólovo spieva. Ja som si ju zamiloval, keď som si pozval Silviu do svojej relácie Noční vtáci live v rádiu Twist. Prišla s Martinom Zajkom a ešte s jedným gitaristom a v trojici vyťali takú muziku, že som sa skoro prekopŕcol. Ona je niečo medzi Suzanne Vega a Eddie Brickell a k tomu ešte vie spievať aj džezovo. Bol som fascinovaný z jej frázovania, feelingu, angličtiny. Teším sa, že je mladá a veľa toho ešte dokáže.

 

 

 

 

 

Jaroslav Filip – Cez okno

 

Človek, ktorý žil niekoľko životov naraz, hudobník, skladateľ, herec, spevák, moderátor a bavič Jaro Filip, stihol nahrať len dva sólové albumy. Ten prvý, Cez okno, vydal vo vlastnom vydavateľstve a dnes je totálne úzkoprofilový. Tak, ako všetko v tom období, ho pripravil s textárom Richardom Müllerom.

 

Informácie k CD

1. CEZ OKNO 4:19, J. Filip/R. Müller

2. KEĎ 2:21, J. Filip/R. Müller

3. NOC 4:32, J. Filip/R. Müller

4. KORMIDELNÍK ČAS 4:08, J. Filip/R. Müller

5. SALVADOR DALI 3:29, J. Filip/R. Müller

6. LSD 6:42, J. Filip/R. Müller

7. SILA 2:39, J. Filip/R. Müller

8. MILOVANIE V HROŠEJ KOŽI 5:03, J. Filip/R. Müller

9. UŽ ZAJTRA 2:25, J. Filip/R. Müller

10. ŽIVOT 4:19, J. Filip/R. Müller

 

SPIEVA:

Jaroslav Filip

Silvia Josifovská (1, 4, 6, 9)

Richard Müller, vokál (8)

 

HRÁ:

Jaroslav Filip – fender piano, keyboards

Leo Filip – bicie nástroje

Martin Revický – basová gitara

Martin Zajko – gitara (2, 4, 6, 7, 9)

Marek Rostoka – gitara (5)

Marian Jaslovský – alt saxofón (1, 2)

 

Zvuková réžia a mixáž: Ivan Minárik / EBONY

Mastering: Ján Došek / IVORY

Produced by Roman Kittler & Richard Müller

(P) + © 1996 SALVADOR

This edition © 2008 OPUS a.s.

Cover 2008 iGor Kovár

sobota 7. 6. 2008

Zdroj: https://www.sme.sk/c/3915119/jaro-filip-cez-okno.html