Tragický príbeh Lidíc mieri do slovenských kín

05.08.2011 07:59

           Film sa len minimálne odkláňa od reality, dokonca aj vzťahy medzi jednotlivými postavami a kľúčová nevera majú pôvod v skutočných životoch obyvateľov Lidíc.

BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) - Tragický príbeh českej obce Lidice, ktorú počas druhej svetovej vojny vypálili nacisti, budú od štvrtka premietať aj v slovenských kinách. "Je dôležité takéto filmy nakrúcať a ešte dôležitejšie je ich vidieť," uviedla na dnešnej tlačovej besede predstaviteľka hlavnej ženskej postavy Zuzana Fialová. V júni 1942 sa nacisti pokúsili vymazať Lidice z mapy, popravili všetkých miestnych mužov, ženy poslali do koncentračného tábora, niektoré deti s dostatočne árijským výzorom dali na prevýchovu a desiatky ďalších usmrtili plynom. Túto udalosť režisér Petr Nikolaev preniesol na plátno prostredníctvom osudov obyčajných ľudí. Film sa len minimálne odkláňa od reality, dokonca aj vzťahy medzi jednotlivými postavami a kľúčová nevera majú pôvod v skutočných životoch obyvateľov Lidíc. Autorom scenára je Zdeněk Mahler, producentom Adam Dvořák, vo filme účinkujú aj Zuzana Bydžovská, Roman Luknár, Karel Roden, Veronika Kubařová, Sabina Remundová, Marek Adamczyk, Jan Budař, Ondřej Novák, Adam Kubišta, Detlef Bothe, Joachim Paul Assböck či Bořík Procházka. Celkový rozpočet snímky je 2 856 198 eur, slovenský podiel tvorí 571 428 eur.

 

Zľava: Producent Adam Dvořák, režisér Petr Nikolaev a herci Zuzana Fialová, Roman Luknár a Ondřej Novák počas tlačovej besedy k česko-slovenskému filmu Lidice.

Foto: SITA/Nina Bednáriková

 

Na filme sme pracovali s rešpektom, hovorí Fialová

Prvá klapka padla 29. júla 2010 v priestoroch bývalého väzenia v Mladej Boleslavi za účasti hercov Karla Rodena a Jana Budařa, posledná 1 733. klapka 20. septembra 2010. Potom sa viac ako 55 hodín filmového materiálu presunulo do strižne. Na jar 2011 sa tvorcovia filmu rozhodli nakrútiť ešte jednu scénu – a tak sa 27. apríla v Prahe na Hoffmannovej ulici, ktorá je vizuálne najbližšia dobovým fotografiám tejto udalosti, nakrúcal atentát na Heydricha. Po úspešnom štarte filmu ho v Českej republike videlo už vyše 370 000 divákov.

"Na filme sme pracovali s rešpektom. Najskôr som sa veľmi zľakla, aby som to nepokazila. Je to predsa vážna časť českej histórie," uviedla Fialová, ktorej účasť na filme bola jasná až mesiac pred začiatkom nakrúcania. Pôvodne si totiž režisérka Alice Nellis do roly Marie vybrala českú herečku Lenku Vlasákovú. Filmárka však z vážnych zdravotných dôvodov nebola schopná pokračovať na vysnívanom projekte. Producent filmu Adam Dvořák našiel ako náhradu Petra Nikolaeva. Nový režisér sa rozhodol na poslednú chvíľu obsadiť Slovenku Zuzanu Fialovú. "Hoci je Lenka výborná herečka, vo filme mi nesedela typovo. Je veľmi podobná Zuzane Bydžovskej, ktorá stvárnila dôležitú ženskú postavu a potreboval som k nej skôr niekoho kontrastného," vysvetlil režisér svoje rozhodnutie.

Postavu syna hlavného hrdinu Karla stvárnil mladý talentovaný český herec Onřej Novák známy z českého seriálu Ordinace v růžové zahradě (2009). "Hralo sa mi dobre a zároveň ťažko. Zo začiatku som pochyboval, či je filmové herectvo pre mňa. Dôležité ale bolo, že mi verili Alice aj Petr. Mal som oporu v dobrom scenári aj v režisérovi," uviedol 25-ročný Novák, ktorý sa rovnako ako ostatní herci musel vyrovnávať s tragickým osudom svojej postavy. "Mal som chvíle, keď mi bolo úzko, ale nestalo sa, že by som to chcel vzdať," dodal.

DVD distribúcia filmu Lidice je naplánovaná na jeseň 2011.

 

Autor: SITA, 2. augusta 2011 22:39

Zdroj: https://www.webnoviny.sk/kultura/tragicky-pribeh-lidic-mieri-do-sloven/388913-clanok.html