FRANTIŠEK HALAS III.

08.08.2011 19:30

JA SE TAM VRÁTÍM

Až jednou na velikém sněmu ptačím v čase

mezi skřivánkem a sovou bude jednohlasně

přištěbetáno jaro, já se tam vrátím. Zatím

vábím a chytám na vějičky slov pěknost

toho všeho tam u nás, ať se chytí, co se chytí. Ty můj

kraji, ty mé bezpečí, ty má zatvrzelosti, ty má věčnosti.

Tvá hlína, mnuta v prstech, voní po zetlelých vlasech

dávno pohřbených tkalcovských dědů a báb a je pří-

sadou mé krve. Ty můj kraji! Jsi tam, kde Vysočina

nabírá dech a pole skládají slib chudoby. Potulné

jaro kličkuje dlouho rozestlanou ornicí, sněhy i dešti

a ospalé barvy se vyčkávavě protahují. Zemë koktá

a kucká, ale jednoho dne přece jen vykukující ku-

kačka zjistí, že vše je připraveno, bezpečno - a to už

všichni ptáci se rozlétnou s mírou melodií v zobáč-

cích a začnou stehovat obžůrky hnízd. Roztržky koře-

nů a rozmilovanost větvoví bude bez konce! Z pučnic

vyhlédne paroží a z bodličí první houba, kolínko usí-

nající Zimuly. Pomněnky budou okouzlovat rybky

a stydlivě říkat: "My jsme žabí korálky!" Šedivé hrud-

ky zamrskají ocásky a ulétnou. Na pedály strání stoupne

ráno, lesy smírně a vznešeně zahučí a pak kdeco i s tím

posledním chcípáčkem bude zpívat svítáníčko. Mísečky

víček, zneklidnëné tíhou světla, rozkmitá pomrkávání

dětí do zubatého slunce, z otloukaného proutku vynutí

kluci písničku a bosorky šlahouny ostruží a malení při-

píchnou k zemi jarní bídu sedmikrásky. Ocilky jarni-

ček rozkřesaji rosu. "Já jsem Podvečírka!" "Tëší mě!"

"Dovolte, moje jméno je Chlebíček!" "Jsem Třeslice!"

Kdepak jsou jen křtitelničky těchto jmen? Jedno pro

srdce a druhé pro svët. Slyšeli jste to? Já ano! Tiše!

Ještë něco! Klubání Kuřátek je slyšet až sem, až sem

do té hromady kamení. Tráva pláče, tráva někde u nás

pláče za pozdvihování rána. Já se tam vrátím, já se tam

vrátím!

 

Až budou vyhřáty všecky pelíšky, vytlačené koleny

dětí a hlavami dívek, já se tam vrátím. Síla jasů bude

lisovat okvëtí a voňavá mlha zacloní oči zářivosti.

Tehdy stromy už moudře vyváží koruny pro tolik a to-

lik hnízd a pro tolik a tolik plodů. Tam k té hrušce

v širém poli rozběhne se celý kraj a pověsí si na ni plášť

své chudoby. Zdaleka uvidíte, zdaleka už, jak zpupně

i rozverně se zmítá ve větru. A to už lípy budou po-

bzukovat chorál, houstnout bude hadí mléko pryžců

a kdejaká hluchavka se nacpe sladkostí pro ty nejmenší

cucalky a lízalky, jimž už lezou zvědavë prsty ze střevíců

a za jazykem povystrčeným se sbíhají sliny. Divizny vy-

hrnou zlato zemë a svízel, to mateřské znamínko našeho

kraje, přitiskne se ke všemu, co najde. Ale nejkrásnější

je přece jen Slzička. Obrušuje mi srdce do samé něhy.

Hřivnatý červenec v hodině hadí rozežhaví květ a pole

vyhřeznou dusnem. Země se odkryje, až je jí vidët

kamsi... Strčit nos do hoblovaček a ústa do mateří-

doušky! Víte, že u nás rozumíme ptačí řeči? Musíte ale

umět poslouchat, abyste můj kraj nepoplašili a aby vás

nevyhodil. To není jen tak! Už čížek bude varovat :

Ci-zí, ci-zí! a pěnkava zanadává: Rr-ošťák, rr-ošťák!

Tajemství umět se zalichotit mým polím a lesům vám

však nevypovím. Copak si myslíte, že skokani čistí

prameny pro každého? Mít dëtské srdce, to je to,

dětské srdce. Pak uslyšíte! Pod střevličím nebem hlí-

dají stráň zmije, tváří se při tom jako nekonečnost

sama. Majko, majko, dej mi masti na bolesti! Já se tam

vrátím, já se tam vrátím!

 

 

Až má nevěsta blesků zvážní podzimem a žluva pro-

táhne žlutý křik sadem, já se tam vrátím. Otevře se

kniha deštů a zápisy října s iniciálkou psího vína budou

tiše předčítat nohaté stromy. Copatá vodstva prořid-

nou, ale sem tam si přichytí kořeny pramínek a uculi-

kují si kalužinku, kam spadne drobek nebe modrého

jak rozpuštěné oči dětí. Dolíky, zbylé po loktech noci,

vyplní ohně pasáčků. (Až budou moje ruce vychládat,

dejte mi, honem mi dejte třeba i tu nejmenší a na uhel

spálenou bramboru odtud, já se zahřeju, já se jistě za-

hřeju na tu velkou mrazivou cestu!) U barokních

oltářů mračen pokleká šeření a kdejaKá zvonička jako

nezkušený ministrant klinká, kdy se jí zachce. Budu

chodit v laskání padajícího listoví a má dávná zná-

most s Noculou a Klekánicí se obnoví. Moje Mrtvé,

roztálé v nicotě, svolají paličky bedel. V dušičkových

světlech přijdou blíž, zastaví se čas a po celou krát-

kost sluneční obchůzky nebude on než součtem všech

vzlyků a smíchů mého rodu, a i jeho slávou. A aj,

kotník luny, té české noci sladké, zabělá se na stří-

brném bělidle humen. Archa domova až po okraj na-

plněna bude vším světem a já vypluji za tichého oddy-

chování stájí a stodol. Kdybych celý svět zvroubil

a zbrousil, jenom sem se vrátím, jenom sem.

Až už jen ten starý držgrešle dub bude chrastit svými

mědáky, zatím co ostatní listnáči bědně stanou v ho-

lém odrání, já se tam vrátím. Sednu si k ohni, z jehož

kužele bude černá hodinka soukat teplo a všelijaké

povídačky. Pst, pst - zasyčí uhlík a ztratím se sám

sobě v kočičím tichu. Doma, doma, doma! To je ono,

to je to slovo jako ten nádherný "špaleK", kupovaný

na poutích, slovo, které hodinu vydrží sládnout pod

ponebím. Vzpomenu si na sestru vránu, bratříčka cho-

cholouše, i na ostatní čtyřnožky a hopsáčky, polituji,

že nejsou blíž, ba možná i nějaké to kázání bych svedl

a ten žvanec taky by se pro nás, pro všecky sehnal.

Budem se i škádlit :

 

Umouněný uhelničku,

zazmouněný mlynáříćku

říká o vás pěnice

že jste hloupi velice

 

Nebo spustíme kolovrátek zase jinak. Třeba:

 

Mandeliku modrou dýku

dáme strcace do šatníku

najdi si ji stehlíčku

nerozbij si hlavičku

 

Běžet, běžet a vydovádët se s nimi, vyválet se jako

štěně ve snëhu po prvé uviděném. Ale svět stárne

a strach položen je mezi tam ty a mne. Ale až se tam

vrátím navždycky, nepřestanu, dokud se neskama-

rädím i s tím sýčkem, který mne vyzve: Půjd, půjd!

Naposled! Proto se tam vrátím, proto se tam vrátím!

Už aby bylo po tom pekelcování místy, kam nepatřím.

 

Ať svítí světla milovaných chalup, ne jako bóje v dálce,

ale betlemsky radostně a vytrvale. Všechny cesty vedou

do Kunštátu, do Zboňku a do Rozseče. Hranečníky za-

razilo dětství. Toho skřípání kol na cestách křižujících

se v mém srdci! Ať si jen země letí do prázdna, ať si

jen letí, jen když zbude jistota jednoho místa, místa

posledního, místa jen pro hrob. Chci ho mít tam, jen

tam u nás. Kdyby mi jen oči pro pláč zbyly, já se tam

vrátím, já se tam i po slepu vrátím.

 

 

 

 

 

 

 

 

A CO?

Citáty

Je hambálek
Kde V krovu čekání
A co tam visí
Strach
 
Matko nářků
dřímotodárná
neprobouzej
 
Učiněná bída
je to soužení
 
Pštrosi Pštrosi Pýchavky
Z klína klína do hrobu
Z hrobu hrobu do klína
v bleší tmě v bleší tmě
 
S právem ptáků na motýla
božekují božekují
berou jméno nadarmo
v ničemnosti všehodosti
 
a ta jejich celá krása
tučná růže
jen z ní kape
 
Žebroto rána
Ptaní večera
Ticho oněch nekonečných prostorů mne děsí
 
Básníka básník se zeptá
Soudruhu copak s tím chceš
 
Tma natahuje uši
sov pálených netopýrů
 
Vzala víra nohy na ramena

 

 

 

A pak tam

Nezcizitelné
prostě zmírajících
neboť jdou domů
z naha svlečeni
 
v nočním stříbře kamení
v ranním zlatě kohoutů
 
Staré krásy mladý žal
nakrásně
starého žalu mladou krásu
na pokrouceném dýnku básně
saze z plamene
 
Kudy sem tudy tam
pod popelem rozmarýnů
 
První hlína Vyžle tráva
Druhá hlína Hlaváč strom
Třetí hlína Mrtvina
 
Dokořán najdou
a tam doleží se
čeho se jen doleží
v hrabivosti mlčení
 
Zapotí se náhrobek
písek vzejde
nad svíjením kořenů

 

 

 

Starost tmy

Trvá i neviděno
v praporci zplihlém
slovo zastřené
ohně panenštější
říkané v závrati
pod pelyňkovou slavobránou
v zázemí řeči
 
Ta chřadnoucí zimomřivá kavka
Marie Baškircevová
na ně umřela
s obrannou tváří samodruhé
 
Bude to vznešené
jako setkání
první a poslední Matky
až se vrátí
 
Táhne se
podobno lvici ninivejské
hrob červánků
pod víčky
 
Acháty pro ně míchají už barvy
a ocún zimovit
zimovit ocún
vyhlíží z komže
 
Vrátí se dírkou
i tou nejmenší
možná od náušnice
 
Zářivé a děsivé jsou oči
konečky niti života
oči čekající
 
A jako krev se hrnou do hlavy
mé verše
když se domlouvají
na sedmihlásce Poesie
o tom

 

 

 

Dolores

Tak si vyber
a nedej se básni napálit
 
Známe to
plno slabik
přízvučných nepřízvučných
louskáčků hnid
 
Na klíně krásy
ach ach
Jděte do háje
 
Slova
Souloživá Těkavá
Samolibá Stonavá
Paličatá Sirotčí
Zárodečná Kočičí
Nedomrlá Troufalá
Jsou
 
Verš Mezi prsty plamen svíčky
cosi z nití pro sudičky
pro myšlenku horlivec
rozkmotřený s krasocity
žilka prudce vyvstalá
Apollonu na čele
 
Takový bych chtěl
 
Strhnout slovem lavinu
 
Třeba jeden
jenom o ten ucházej se
básni jménem Dolores
do krvava zapálená
z darování
almužny

 

 

 

Ohlasy

Do půli voda a do půli kámen
na rynku žije
žije zahnívá
 
Šafářovu Márinku šafářovu Márinku
 
Je s ním amen
jen koutkem pouští curůček
 
Zastrupacen listím rynek
už snášejí stromy
a lekají rybí tlamky
kvítí všelikého
 
Ukaž ty mně
kde se ptáci nelekají
 
Já tam půjdu
za svou láskou bezmasou
za svou láskou bezmasou
 
Psinka touhy za hvězdění
tma podpaždí
zvlhlá malá
Tomu dala Tomu dala
 
Hvězdo v mracích čekající
malátná
Porodník už jde
 
Pánovitý Hubu napříč
černě s věže halasí
Dětem pro strach přičinlivý
klekánice nechává
menší bání cukává
 
Do každé škvíry nerozvážně
prstík strká
hluchoněmé
světlo s náprstkem
 
Kdo dá slovům ovsa
Přijde ráno odzořené
Umíráček Pololhal
 
Kdo dá básni ovsa

 

 

Zdroj: https://ld.johanesville.net/halas/dilo