Théophile Gautier (1811 – 1872)

26.06.2011 21:33

Théophile Gautier (1811 – 1872) byl francouzský básník, prozaik a esejista, ač začínal jako malíř. Náležel zprvu k bouřlivákům hnutí „Mladá Francie“, ale postupně se přiklonil k zásadě „umění pro umění“ a ke kultu formy. Z  jeho románů je nejznámější „Kapitán Fracasse“,   a to zásluhou filmového zpracování s Jeanem Maraisem v hlavní roli. Z jeho dokonale vycizelovaných básní jsem vybral a přeložil pantoum „Motýli“ a při překladu jsem úmyslně přihlédl k archaického překladu Jaroslava Vrchlického s jeho kouzlem devatenáctého století…  

 

Motýli

 

Motýli, zcela sněhobílí,

nad mořem tvoří zářný mrak;

motýli krásní, v které chvíli

letět smím s Vámi do oblak?

 

Má kněžko lásky tmavozraká,

zda víte, krásko krásek všech,

když mně by dali křídla taká,

zda víte, kam by mne hnal spěch?

 

Bez polibků bych růže nechal

a po hvozdech a úvalech,

bych k Vám, můj květe, rychle spěchal

a mřel na rozevřených rtech.

 

Zdroj: www.macekvbotach.cz/nedelni-chvilka-poezie-tentokrat-s-theophilem-gautierem/